Day of the tentacle eller Maniac mansion 2

dott

LucasArt står bakom många av klassiker som kom fram i slutet på 80-talet och speciellt under 90-talet. En av de största enligt min mening och som satte en helt ny standard var Day of the tentacle (DOTT).

DOTT är en fortsättning av Maniac Mansion som kom ut 1987. Det handlade om ett par ungdomar som letar efter en kamrat som blivit kidnappad av en galen vetenskaps man och dennes familj som i sin tur blivit påverkad av en komet.

Om man tyckte att storyn i MM var skruvad är storyn i DOTT än mer skruvad och det är det som är storheten i äventyrsspelet. Det är även det första spelet av LucasArt som kom ut på CD med tal. Detta tillsammans med en rolig grafik a la seriealbum gör att spelet var helt unikt då det kom. Jag kommer ihåg då jag såg det för första gången. På en PC med cd-rom och ljudkort. Jag var helt överväldigad. Något så coolt hade jag inte sett på en dator. Jag har inte heller skrattat så mycket till ett dataspel vare sig då som nu. Det är en helt underbar och galen humor.

dott2

 

Spelet handlar om tre vänner som återkommer till huset där första spelet utspelades. Grön tentakel har bett om deras hjälp då lila tentakel fått armar och blivit ond och bestämt sig för att ta över hela världen.

Jag brukar spela detta spel till och från än idag och det har inte åldrats alls i mina gamla ögon. Jag skrattar lika gott och jag älskar alla citat och vridna story.

This entry was posted in Äventyrsspel, PC and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Day of the tentacle eller Maniac mansion 2

  1. Fantastisk spill. En av mine personlige favoritter. Husker at jeg var så skuffet over at det ikke kom ut på Amiga den gangen.

    • JK says:

      Nej LucasArt övergav Atari och Amiga vid den här tidpunkten. Jag gissar att The Secret of Monkey Island 2 var sista man gjorde på de datorerna. Hm får bli ett nytt blogginlägg om det spelet 🙂

Leave a Reply

