Bomberman

bomb

Bomberman har funnits med hela tiden från jag började spela dataspel i mitten av 80-talet. Jag har dock aldrig riktigt fastnat för det för än jag började spela dem på min SNES-emulator. Då gäller det superbomberman 1,2 och 3 etc.. Dessa är riktigt bra i min tycke och minst lika roligt att spela så som Mario bros.

Bomberman såg dagens ljus 1983 och har sedan dess kommit regelbundet i olika former och på olika datorer och spelkonsoler. Allt från det traditionella 2D till 3D.

Grunden är att man är en liten rymdgubbe som springer runt i en labyrint och lägger bomber här och där för att spränga sig fram och för att spränga fulla gubbar.

Som sagt så är mina favoriter de som kom under 90-talet för SNES. Har även spelat 3D bomberman på Nitendo-64 men det är inte riktigt samma känsla om man frågar mig.

Detta är ett spel som jag återkommer till hela tiden. Det är enkelt, roligt och simpel avslappnande retrospel som aldrig går ur tiden eftersom man fortsätter producera dem.

WIKIPEDIA

This entry was posted in Emulatorer, SNES and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

