Bombuzal (1988) (ST, Amiga, SNES, C64, DOS)

bomb

Ibland ramlar jag över spel som jag totalt glömt bort. Det jag känner igen dem på är så klart grafiken. En bild som sätter igång dom små grå och får mig att minnas, men vänta nu…

Bombuzal är ett av dessa spel. Själv spelade jag det på min Atari ST om jag inte minns fel men det fanns även för C64 och Amiga (senare för dos och snes).

Det är ett pusselspel som handlar om att helt enkelt tömma en bana på brickor. På vissa brickor ligger det bomber som man detonerar. Men det gäller att ta dem i rätt ordning för att kunna tömma banan på brickor. Så finns det olika brickor, vissa kan man bara gå på en gång andra är av is etc…

Det lite udda här är att man kan välja att spela i 2D eller i 3D. 2D ser inte speciellt snyggt ut och man tröttnar på några sekunder. 3D grafiken är standard för sent 80-tal. Inget wow  men inget bu och samma gäller för ljudet. Det viktiga är att klura ut banan och inte bli tagen av grafik eller ljud.

Ett spel som håller än med tanke på alla pusselspel som idag är så poppis på FB och telefoner.

Bombuzal_c64_box_art

This entry was posted in AMIGA, Atari ST, C-64 and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

