Hexen (Beyond Heretic) (1995)

Hexenbox

Det är sällan jag ryser då jag sätter igång och spelar ett gammalt spel men här gör jag det verkligen. Hade Hexen som demo ex det vill säga första delen på min gamla 486’a. Problemet var att den inte riktigt hängde med och det hackade en del.

Nu 19 åt senare så flyter allt som man simmade i vaselin 🙂 men visst har åren gått då det gäller både grafik och ljud. Det är lite komiskt att man knappt kan urskilja träden utanför slottet från berget i bakgrunden. Allt har samma bruna färg. Pixligt och jävligt är det minst sagt men fan så skönt. Det roliga är att här får man för första gången i ett FPS spel hoppa fram och tillbaka mellan nivåerna.

Det var en riktig resa tillbaka i tiden för mig. Ljudet av det krossade glaset då man slog sönder fönstren. Allt grymtande och åskande omkring. Det hela var så långt bort man kunde komma från Doom även om det bygger på samma motor.

Heretic som var föregångaren är helt okej också och jag kommer antagligen blogga om det spelet med.

Hur som hur så är detta en klassiker i klass med Doom. Det är Doom i medeltida kläder sagokläder skulle man nog kunna säga. Dessa var nog de FPS jag spelade mest och är för evigt kopplat till mitt 94/95 och senare.

Går att köpas via STEAM.

Heresiarch-hexen

This entry was posted in DOS, FPS, steam and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

