Elite (1984)

Elite_org_cover

Elite är en av de mest episka och nyskapande spelen som kommit ut. Det lade grunden till vad som komma skulle med öppna universum, rymdflyg, tradig och flygning.

Det kom ut första gången 1984 på BBC micro datorn och fick sån genomslag att det senare skulle släppas på dom flesta datorer som skulle komma under en tioårsperiod.

Grafiken är 3D av vektorslag. Jag köpte spelet och spelade det första gången på min C64. Jag hade inte sett något liknande. Manualen var riktigt tjock och det kom med ett bok så man skulle få en känsla för det hela rymdhandel och rymdpilotgrejen.

Spelet i sig var inte det lättaste. Att styra sitt skepp krävdes en hel del koncentration. Bara att lyckas ta sig in och ut ur rymdstationen var en utmaning då det saknades autopilot.

Det hela går ut på att man ska nå rankingen Elite genom antingen sälja massa varor mellan de olika stjärnsystemen eller att bli en bounty hunter och jaga bovar eller helt enkelt bli en pirat själv.

Jag var rätt usel på att spela Elite men jag älskade det iallafall och jag har varma minnen av det än idag. En klassiker som satte standarden och visade vägen in till framtiden.

21570201

This entry was posted in 80-tal, atari, Atari ST, C-64, dataspel, DOS and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

