När Doom blev Doomed

rbdoom-3-bfg-20151110-212925-017.1

Jag har hört en del om den nya Doom som ska komma och satte mig ned för att se lite trailers om spelet som släpps i en nära framtid. Det som mötte mig var en orgie av explosioner och förvirrande mellanklipp i actionscenerna. Det hela var så motbjudande och kaotiskt att jag blev ledsen över att något som varit så bra verkar ha förvandlats till en soppa.

För mig har Doom varit massa smygande och springande runt i en labyrint av monster och överraskningar. Från första Doom till mästerverket Doom 3.

Doom 3 som är över 10 år gammal är fortfarande fantastisk att spela med underbar grafik och skrämmande läskigt action. Man hör monster andas på andra sidan väggen, man upplever hur ljusets släcks i en korridor, lampa efter lampa och så kommer en brinnande demon springande mot dig. Allt i en härlig skräck-action.

Men nya Doom? Det jag har sett är allt annat än smygande och skräckinjagande utan bara ett absurdum av monster man spränger på alla möjliga sätt i en rusande hastighet med högljudd musik. Splatter utan dess like möter en i dessa trailers och jag tappar smaken direkt för spelet.

Det känns som man har slaktat allt vad Doom en gång var och bara öser på med manisk action för man tror att dagens ungdomar vill ha det så men nu så ser det ut som precis vilket annat skräp som helst. Tragiskt att se en titel som visat vägen för FPS-spel i mitten av 90-talet och början av 2000-talet förvandlas till skräp för att man bara vill tjäna pengar. Nej, bara galen grafik, action och högljudd musik gör inte ett bra spel!!!

Så mitt råd är att inte köpa nya Doom utan njut av dem som finns för tyvärr verkar känslan dött i och med att spel nu för tiden är en miljardindustri.

Kalla mig bakåtsträvare och gammal gubbe men fan alltså, det måste finnas vissa gränser.

(bilder från Doom 3 och första Doom)

Imp

This entry was posted in 90-tal, FPS, PC and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

