Arkanoid: Revenge of Doh

ArkanoidRevengeofDoh

Jag spelade breakout på C64 men fann det rätt svårt att styra paddeln med joysticken. Ungefär vid samma tillfälle jag skaffade mig min Atari ST kom Arkanoid ut, jag spelade framförallt Arkanoid 2, revenge of Doh.

Det hela är rätt simpelt studs boll mot brickor som försvinner och är en sorts förfining av klassikern Pong men med bättre grafik.

Spelet i sig är inte så lätt, gäller att ha bra reflexer men det är kul och framförallt Arkanoid som man laddat med massa extra egenskaper som ramlar ned och man kan ta. Man kan få paddeln att bli bredare, skjuta laser på brickorna och få bollen att fastna på paddeln bland annat. Det kommer även monster som släpps ut och som på ett irriterande sätt ändrar bollens riktning då den träffar dem.

Spelet i sig är simpelt men det är roligt och irriterande på samma gång. Första kom ut 1986 och efterföljaren kom ut 1987. De kom ut på Atari ST, Amiga, C64 etc…

Det finns nu på mobiltelefoner men jag ser ingen glädje med att porta gamla spel till mobiltelefoner, känslan försvinner tycker jag.

Men denna klassiker kan man återkomma till om och om igen och man suger lika mycket var gång.

arka

This entry was posted in 80-tal, AMIGA, Atari ST, C-64 and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

