Heretic (1994)

gam_heretic_580

Heretic var en av mina favoritspel på 90-talet och är mer eller mindre Doom i medeltida sagokläder. Jag spelade Shareware delen som var vanlig på den tiden.

I dagens mått är grafiken hemsk men jag tycker det är fortfarande charmigt på sitt pixliga brunfula sätt. Ljudet var roligt med sina egna andetag ondskefulla skratt i fjärran och monster som grymtar. Det är olika roliga vapen och man plockar upp ammo och hälsa lite överallt i spelet. Precis som Doom så går nivåerna i rak följd på varandra.

Då jag sätter mig ned idag 20 år senare är det faktiskt lika roligt att spela som det var förr i i tiden. Faktiskt av alla retrospel jag skaffat och spelat om är detta ett jag återkommer till om och om igen.

zdoom-heretic

This entry was posted in DOS, Emulatorer and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Heretic (1994)

  1. Heretic er bra saker. Vet du om det finnes en MAC-versjon?

Leave a comment